söndag 15 juni 2008

Konstigt

Hur kan vardagssysslor bli så intressanta att man föredrar att pyssla med dem framför annat? Svar: man borde skriva på sin uppsats. Men idag har jag lagt upp ett schema som jag än så länge håller ganska bra. Jag har dessutom sagt till mig själv att sluta läsa skönlitterära böcker tills uppsatsen är klar. Detta bestämda jag efter det att jag tillbringade många dyrbara timmar på förmiddagen med att läsa ut den senaste Minette Walters boken Kameleontens skugga. Måste säga att den var toppen, hon har verkligen hittat tillbaka till sitt gamla skrivande igen. Kunde inte sluta läsa den, den kanske inte var en klassisk deckare som djupdykning i människors psyke. Hon drog även många intressanta referenser till olika filosofer/psykologer, jag brukar avsky sådant men hon lyckas alltid.

Igår var det lördag och jag jobbade hela dagen, vi hade Deckarskola på Falkängen för barn mellan 10-12 år. Det var jätteskoj och jag lärde mig mycket, fick tips på skrivande för min uppsats. Författarinnan som ledde kursen hette Lena Lilleste och var mycket trevlig. Du kan läsa mer om henne på hennes hemsida.

På kvällen kollade jag på EM-matchen Sverige-Spanien, drogs med mer än vad jag brukar och skrek högt när Zlatan gjorde mål. Vilket gjorde att hundarna vaknade med ett ryck och kom då på att det var dags för deras promenad. Så en tur i skogen blev det innan jag lade mig extremt tidigt. Tyvärr så slutade inte matchen lika bra.

Imorse vaknade Buffy redan tjugo över 5 och tjatade tills vi gick ut vid halv 7. Då kände jag att det inte gör så mycket att ljuset vänder nästa vecka. Idag har jag läst, skrivit, sopsorterat, diskat, tvättat, tumlat och småpysslat mellan sittningarna vid datorn i allmänhet. Nu är det snart kväll och imorgon är det jobb igen, men denna veckan blir det inte mycket jobb, ska satsa mer på min uppsats. Så ska jag äntligen klippa mig också, ska bli härligt att piffa upp mitt skatbo lite.

Vill också säga att en liten hälsning som "trevlig sommar" kan rädda en dag och orsaka härliga drömmar...

Inga kommentarer: