torsdag 20 januari 2011

You could be mine

Läste nyss bloggen om hamstrarna som tillhör min dagliga bloggläslista och läste om ytterligare ett offer för Mr Darcy. Hur många är inte vi tjejer, flickor, kvinnor, damer som tjusats av Mr Darcy, både i bokform och i film- och TVform? Vi kan säkert räknas i miljoner genom alla dessa år.

Min personliga favorit förutom bokens original som bara finns i min fantasi är BBCfilmatiseringen med Colin Firth i huvudrollen. Helt outstanding och romtantisk till det yttersta, men så är ju själva historien i Austens Stolthet och fördom. Jag tror antalet beundrare av Mr Darcy fördubblades när Colin spelade Mr Darcy för han spelade ju inte bara, han VAR mr Darcy i mina ögon.



Man märker att Stolthet och fördom har spelat en stor roll i människors liv då det finns så många referenser till verket i andras verk, jag tänker bara som Lost in Austen, Bridget Jones dagbok och nu Stolthet och fördom och zombies.

För er som trånar och som vill fortsätta tråna kan jag rekommendera filmen North and South baserad på Elizabeth Cleghorn Gaskells roman med samma namn:


Den manliga huvudrollen står sig bra i konkurensen med Mr Darcy...

Inga kommentarer: