söndag 29 juli 2007

Skåne, Härjedalen och Jämtland

Så då var jag äntligen hemma igen efter veckors farande över (nästan) hela vårt avlånga land. Jag startade semestern med två trevliga kvällar i goda vänners sällskap och på söndagen var jag och såg nya Harry Potter filmen. Den var bra men böckerna är så himla mycket bättre.


På måndagen åkte jag till Skåne för att lämna extrahunden Malte. han blev nog glad att komma hem men visade att han var sur på husse och matte för de hade lämnat bort honom. Max och Stina var i alla fall glada att se faster. Mysungar det är vad de är. Stina kan nu säga Öra och det lät för gulligt. Här kan ni se henne efter ett bad, ute med gräsklipparen. Max sa både Carola och Buffy. Mycket viktiga ord.

Jag stannade i Skåne tills onsdagen då det bar iväg de 40 milen hemåt och väl hemma var det bara att tvätta och börja packningen inför resa uppåt i landet.

På torsdag morgon kl 7.30 kom min moster och morbror och hämtade oss för att sedan första dagen åke till ett underbart smultronställe; Björnrike i Härjedalen. Där var så underbart att vi bestämde att förkorta resplanerna och så snart som möjligt återvända dit.
På fredagen åkte vi vidare till Duved, Jämtland med ett par stopp på vägen. Vädret uppe i Norrland var väldigt bra och soligt hela resan. Vi gjorde många stopp och hade väldigt trevligt, ett exempel är Åre choklad där vi köpte underbar chokladkola. Kan varmt rekommenderas.




På lördagen åkte vi till Tännforsen och tittade på vattefallet. Här kan jag bara säga att det är väldigt dumt att ta med en badglad labrador till ett vattenfall och att jag kunde sålt henne billigt.




















Som ni ser var det även ett väldigt vackert fall som jag inte riktigt kunde njuta av. Buffy var väldigt pigg på att bada, det var en varm dag. Var inne i Norge en sväng och körde en en fruktansvärt dålig väg med fin utsikt. Det är allt himla fint i Norrland. På kvällen år vi mat från min favoritrestaurant Max.
På söndagen var vi och såg fjäll och annat vackert, besökte bl a Handöl där många av Karolinerna som vandrade från Norge dog i massor. Såg även en ren på mycket nära håll och idag fick faktiskt Buffy bada. Såg även Storlien och kungens stuga, här kommer mamma och moster ner från höjden där stugan ligger
Efter dagarna i Duved återvände vi till Björnrike och bodde där på Björnhyllan, i en helt underbar stuga. Här vilade vi mycket, läste, löste korsord och skrattade. Tillsammans har vi en ganska galen humor.
Jag läste fyra av Camilla Läckbergs böcker, mycket bra semersterläsning. Många av de enklare korsorden löste jag också. Åt pizza ifrån pizzera Tony´s, shoppade, besökte Hede, Vemdalen, Sånfjället där jag åtminstone fick se en uppstoppad björn. Väldigt skönt och trevligt hade vi det i alla fall.
På hemvägen kom det första regnet nästan, började i Sveg och följde oss hemåt på vägen. Stopp i Sveg, Mora (Mora Choklad naturligtvis), Vansbro och sedan fika i ösregn efter Filipstad.
I Mora gjorde jag dagens goda gärning, hittade en guldklocka på gatan och lämnade in den till polisen, när jag sedan var i Vansbro ringde ägaren och tackade. Det kändes mycket bra måste jag säga.
Kom hem sent fredag kväll och var då ganska trött men lycklig efter en mycket trevlig och glad resa.










Inga kommentarer: