tisdag 7 september 2010

Rush, rush

Stress är något som vi alla vet är farligt, tydligen är en viss nivå av stress bara bra men överstiger man denna ligger man risigt till. I våras tyckte jag att stressnivå i min värld var farligt hög och tänkte att man måste göra något, men kom aldrig till skott. Nu är stressnivån på topp igen och när jag märker att jag har så mycket att göra att jag inte hinner med mitt sociala liv så nu ska jag ta tag i detta på allvar.

Jag har faktiskt kommit igång bra denna veckan med att tänka efter före och inte lova mer än vad jag kan hålla. Det innebär att säga nej till olika saker samtidigt som jag måste göra val, och dessa två saker är saker som jag verkligen avskyr så ni förstår att jag har problem. Men problem är till för att lösas och övervinnas så nu ska jag satsa allt jag kan på detta...

Det var i helgen som jag förstod att jag måste tänka efter före och att jag måste välja rätt. För i helgen valde jag fel känner jag. Min helg som gick var nämligen ett enda stressande och samtidigt ett dåligt samvete för allt som jag inte hann med.

Men min bror fixade större delen av spacklingen, så nu är hela lägenheten spacklad och efter slipning ska den tapetseras nästa helg. Dessutom var det målning av bräder som gällde, städning i källaren som innebar att jag fick gå igenom gamla lådor som jag inte rört på många år. Jag hittade till exemplvis mina gamla dagböcker och minnessaker från min tonårstid, vilket var jätteskoj. Dessa ligger nu i nya lådor och jag hoppas få tid att gå igenom dem och läsa mer vad jag upplevde förr, dessa dagböcker är ju mycket roligare än den som jag skriver idag, det var så mycket mer drama då.

Igår var det Fotoklubben och det var kanske det största stressmomentet i helgen eftersom jag var ansvarig för programmet. Jag hade lovat en bildresa genom Norrland och detta lyckades jag få ihop. Men jag blev inte nöjd, för presentationen blev inte bra och mina bilder hade behövt mer bearbetning men jag fick tips på detta inför en nästa gång. Men nu är det gjort och jag känner mig lite mer avslappnad.

När jag har så mycket att göra var det kanske dumt att lova att jobba extra med förhandsröstningen, men jag ska snart till tandläkaren på ett dyrt besök så jag behöver lite extra inkomst, så nu på helgerna är det jobb för mig och även vissa kvällar.

Nästa grej som kommer ta mycket av min tid är mitt nya uppdrag som kassör i Bioföreningen Göta Lejon som jag börjat på lite smått. Jag känner på mig att det kommer bli intressant.

För att koppla av innan jag lägger ner huvudet på kudden på kvällarna så har jag i alla fall njutit av bra böcker:
Darlah var en rikigt spännande historia om en månresa och vad som egentligen finns däruppe och varför månresorna slutade göras... Huh, jag blev faktiskt lite mörkrädd efter ha läst denna.
Ful är en historia om en alternativ framtid där alla människor skönhetsopereras vid 16 års ålder för att blir fotomodellvackra. Men Tallys vän Shay vill inte bli vacker, hon flyr från staden ut till vildmarken där fler rymlingar bor. Tally själv blir tvingad att följa efter henne för att förråda sin vän, en mycket spännande bok och jag ska börjar läsa forsättningen ful eller snygg redan ikväll...

Inga kommentarer: