torsdag 23 augusti 2007

Ärlighet lönar sig

Viktigt att tänka på att vara ärlig, det kan belöna sig.

På semester i somras besökte jag och mitt resesällskap staden Mora och där hittade jag en klocka på parkeringen. Det stod 18 k på klockan så vi velade oss fram till en polisstation till slut. Jag lämnade in klockan, avbad mig hittelön och så åkte vi vidare söderöver. När jag i Vansbro står och väljer lösgodis (viktiga val) ringer en man och tackar så mycket, hans och hans fru har precis hämtat klockan och är lyckliga över att ha fått den tillbaka. Återigen vill ha ge mig något och återigen tycker jag det är överdrivet, men får svaret att: Vi har din adress, vi skickar något! Okej tänker jag, om det gör er lyckliga så...

Hela dagen har jag en mycket bra känsla av att ha gjort något helt rätt för en gångs skull och på kvällen kommer min belöning som jag ser det: sista Harry Potter boken och en påse lösgodis. (kan livet bli bättre?)

Men nu måste jag erkänna att jag faktiskt gick och lurade vid brevlådan några dagar för att se om något dök upp, till sist kommer ett brev från Polisen i Mora med en rapport att klockan är hämtad och att ägaren tackar så mycket. Lite besviken kanske jag blev men samtidigt hade jag fortfarande kvar den härliga känslan att något har blivit rätt.

Igår på lunchen låg ett mystiskt brev i brevlådan när jag kom hem, brukar inte gilla få brev från främlingar så jag ryggade lite innan jag öppnade brevet, i det låg ett vykort med många vackra ord om vilken fantastisk människa jag är som lämnade in klockan. Förutom vykortet som värde mycket låg även en postväxel på 2000 kronor. Blev väldigt chockad och glad, vilka trevliga människor det finns, förutom jag då. 2000 kronor helt sådär bara. Nu var vi 4 på resan så vi ska dela pengarna, men tanken på ärlighet lönar sig nu idag i vår värld känns mycket bra.

Dessutom blir ett startkapital på en resa som jag och Blurry ska på i December, lite shopping är inte fel.

Dagen igår kändes helt fantastisk och fortfarande känns allt väldigt bra i världen.
Skulle tillägnat kvällen med att skriva men det blev en långpromenad med kusin och även läsande i en bok som heter Modellsommar av Paulina Porizkova. Mycket lättläst och jag hade svårt att lägga ifrån mig den.

Kom ihåg nu, var ärliga!!!!

Inga kommentarer: