tisdag 9 december 2008

Finlandsresa

Så var det dags att blogga igen, mycket har hänt och jag tänkte berätta om allating i etapper. Först och främst vill jag berätta om min och mitt ressällskaps resa till Finland. För mind el började resan tidigt med att klockan ringde kl. 4 på fredag morgon och det var bara till att släpa sig upp och ta tag i det sista av packningen och ta den lilla bilen och styra min kos mot det första etappmålet Floda. Där möttes jag av trötta ganska nyvakna människor som också packade ner det sista.

Nästa delmål var Landvetter och incheckningen till flyget. Att säga adjö till pappa gick bra för Hilda och Einar och det var nog nästan svårare att vinka hejdå till vagnen som for iväg på rullbandet.

Flyget gick bra, med plättar och leksaker fördrev vi tiden och snart var det dags för landning i Helsingfors, Finland. Därifrån tog vi en buss in mot centrum och efter lite virrande och fönstershoppande tog vi in på en restaurant "Rosso" och där åt vi god mat och drack en härlig öl medans barnen åt, lekte, sjöng och sprang omkring.

Det viktigaste jag lärde mig på resan och förmodligen i år är lärde jag mig av dessa härliga ungar - att ta plats. Men vi har heller aldrig fått in en nota så snabbt.


Efter detta var det dags för att ta sig hemåt Karin och här får vi väl erkänna att vi velade ytterligare lite men hittade bussen till sist och kom av efter vissa bravader på rätt hållplats. Tyvärr stressade jag bort en av Hildas nappar, men jag försökte kompensera detta med ständig högläsning. Annikas aviga morgon och Knacka på var några favoriter kan jag meddela.

Framme hos Karin, undersökte vi huset där hon och hennes familj bodde och hälsade på Tjockis som var hemma och tog emot oss. Strax efter kom Karin och Vera hem och alla var samlade.


Vi åt god dagis gratäng på kvällen, jag och Karin badade bastu på finskt sätt bland massor av spindlar och sedan efter det att barnen sov pratade vi om allt och inget. Härligt att vara framme i Finland hos Karin.

På natten kom det lite snö och poolen fick ett istäcke:



På lördagen var det den stora shoppingdagen och vi åkte in till Helsingfors och gick runt i kylan, med tre kärror av olika slag, själv var jag ansvarig för Hilda, medan Einar sov helt obekymrat om äventyret Finland.
















Jag shoppade dyra träningsbyxor på det stora varuhuset Stockmans och det kan man säga var hela shoppingen för mig. Efter Stockmans var vi hungriga och åt på en hamburgerrestaurant där jag klämde i mig en megaburgare i bara farten.

På hemvägen gick vi strandpromenaden längs havet och passade även på att fota lite:




Lärde mig en del om fotografering på denna resan också och fick leka lite med Maries urtjusiga kamera.

På lördagskvällen bestod middagen av plättar som jag stekte (ett tema för resan) och Mojito på flaska.

Fast i bastun blev det finsk öl för mig och Marie, vatten för Karin som väntar på en liten kille.

Så hade vi julklappsutdelning och jag fick många fina julklappar och omslagspapper. Även ikväll hade vi svårt att slita oss ifrån den lugna stunden när vi satt och bara pratade.


På söndagen kom det ett snöoväder som ställde till det rejält för oss. Vi hade en trevlig dag inomhus och såg hur snön yrde utanför det varma goa huset. men på kvällen var vi tvungna att ge oss ut till affären och då hände det som inte får hända. Karin halkade och satte sig så illa att hon bröt svanskotan, vad rädd jag blev måste jag erkänna så här i efterhand. På något panikartat sätt körde jag hem oss till huset och väl inne där så svimmade Karin. Så det blev ambulans för henne till sjukhuset och vi andra var kvar hemma oroliga. Men hon kom hem senare på kvällen och vi styrde om lite så jag sov hos Tjockis och Vera (kan varna för Tjockis för hon snodde min kudde) och Karin lade sig på mina madrasser på golvet.

Snön låg djupt på morgonen efter snöstormen:











På måndag morgon svimmade Karin igen av smärtan och vi blev oroliga och trots mycket goda intentioner och ledigt från jobbet gick inte biljetterna att boka om så vi fick lämna Karin och Vera på eftermiddagen och skynda oss mot flyget.





Karins svärmor lovade komma senare på kvällen, men det gjorde inte vår oro mindre. Inte heller gjorde saken bättre att vi kom sent till flyget som vi glatt konstaterade var försenat. Snöstormen hade slagit hårt mot flygplatsen också.




Men till sist var vi på planet och flög mot Sverige igen. Det var otäcka luftgropar men plättar och leksaker gjorde susen även denna gången.


Hemma i Sverige mötte pappa Peter upp och det var glada barn och en glad fru som såg honom.

Väl framme i Floda tog jag bilen och åkte hemåt genom snö som yrde och for över vägen. Men resan gick bra och jag var mycket trött när jag kom hem.

Lärde mig mycket på resan, t ex att om man är så dum att man sover med en lastbil är det inte så konstigt att man gör illa näsan! Samt att gamla goda vänner är det bästa som finns!

2 kommentarer:

Marie sa...

Som jag väntat på ett inlägg i denna blogg!!!! Och nu har jag fått erfara att den som väntar på något gott... Vilka härliga bilder och vad roligt vi hade innan Det tråkiga inträffade! Att bli så arg för lite choklad:) kramar vännen

Carola sa...

Nu flyttar Annika till mormor!